OcHrana spotřebitelů

Podle § 14 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, vyplývá pro advokáta povinnost informovat klienta, jako spotřebitele, o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů mezi advokátem a klientem ze Smluv o poskytování právních služeb, a o subjektu, který je pro daný typ nabízených služeb věcně příslušný. Klient, jakožto spotřebitel, má tak možnost obrátit se se svým nárokem na orgán pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Tímto orgánem je Česká advokátní komora, která byla dne 5.2.2016 pověřena Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR mimosoudním řešením spotřebitelských sporů pro oblast sporů ze Smluv o poskytování právních služeb. Internetová stránka tohoto pověřeného subjektu je www.cak.cz.

OcHrana osobních údajů

Informace o opatřeních k ochraně osobních údajů

1. Správce osobních údajů
1.1 Správcem osobních údajů je Mgr. Lucie Rázlová, advokát se sídlem Stará Cesta 676, 75501 Vsetín, IČ: 08084840, evidenční číslo ČAK: 18783, email: razlova@akrazlova.cz, telefon: +420 732 334 619 (dále jen „Advokát“).

1.2 Účelem tohoto dokumentu je splnění některých povinností Advokáta, coby správce osobních údajů vyplývajících z nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů; dále jen jako „GDPR“), zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, a dalších předpisů, vůči klientům Advokáta, kteří jsou fyzickými osobami (dále jen „klienti“) a rovněž vůči potenciálním klientům Advokáta, kteří jsou fyzickými osobami (dále jen „potenciální klienti“).

I.3. Tento dokument se přiměřeně použije i na zpracování osobních údajů fyzických osob spojených s klienty/potenciálními klienty Advokáta, kteří jsou právnickými osobami (zejm. zaměstnanci, členové nejvyšších, statutárních, dozorových či jiných orgánů, apod.) a na zpracování osobních údajů fyzických osob spojených s klienty/potenciálními klienty Advokáta, kteří jsou fyzickými osobami (např. zaměstnanci, apod.).

2. Právní titul, účely zpracování osobních údajů
2.1 Právním titulem pro zpracování osobních údajů klientů Advokáta je:
 splnění smlouvy;
 splnění zákonných povinností;
 oprávněný zájem.
2.2 Zpracování osobních údajů klientů je činěno za následujícími účely:
 uzavření smlouvy o poskytování právních služeb a plnění povinností Advokáta z této smlouvy vyplývajících (splnění smlouvy);
 plnění zákonných daňových povinností, povinností dle zákona č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších (dále jen „zákon o advokacii“) a dle zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „AML zákon“) (splnění zákonných povinností);
 zajištění důkazů pro případ nutnosti vymáhání práv Advokáta a vymáhání těchto práv (oprávněný zájem).
2.3 Právním základem a současně účelem pro zpracování osobních údajů potenciálních klientů Advokáta je oprávněný zájem na získávání nových klientů a rozšiřování povědomí o službách a činnostech Advokáta.

3. Kategorie zpracovávaných osobních údajů
3.1 Advokát provádí zpracování osobních údajů klientů v rozsahu:
 identifikační a kontaktní údaje (jméno, příjmení, rodné číslo, datum narození, adresa bydliště, telefonní číslo, e-mail)
 platební údaje (bankovní spojení)
 osobní údaje související s vedením soudních, daňových a správních řízení (včetně údajů nezbytných pro účely zajištění obhajoby v trestním řízení)
 případně další údaje nutné pro řádné poskytování právních služeb a plnění právních povinností
3.2 Advokát provádí zpracování osobních údajů potenciálních klientů zpravidla v rozsahu: jméno, příjmení, telefonní číslo, e-mail.

4. Kategorie příjemců osobních údajů
4.1 Příjemci osobních údajů klientů a potenciálních klientů mohou být v konkrétních případech:
 orgány veřejné moci (např. soudy, správní orgány)
 externí poskytovatelé odborných a specializovaných služeb (zpracovatelé osobních údajů) (např. účetní, IT firma, překladatelská agentura, daňový poradce)
 další příjemci dle potřeb a pokynů klienta.
4.2 V případě, že jsou osobní údaje vyjma Správcem zpracovávané také zpracovateli, děje se tak na základě smluv o zpracování osobních údajů uzavřených v souladu s GDPR.

5. Předávání osobních údajů do třetí země
5.1 Osobní údaje klientů ani potenciálních klientů se nepředávají do třetí země (mimo EU).

6. Doba zpracování osobních údajů
6.1 Osobní údaje klientů jsou zpracovávány po dobu platnosti smlouvy o poskytování právních služeb a po jejím skončení s nimi bude naloženo dle platné právní úpravy (zejm. zákon o advokacii, stavovské předpisy, zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a GDPR, zákon č. č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů).
6.2 Osobní údaje potenciálních klientů jsou zpracovány po dobu trvání oprávněného zájmu Advokáta na zpracování osobních údajů, nejdéle však po dobu 3 let od jejich shromáždění, případně do doby podání námitky potenciálním klientem proti dalšímu zpracování.

7. Práva klientů a potenciálních klientů
7.1 V důsledku zpracování osobních údajů má každý klient/potenciální klient Advokáta následující práva:
7.1.1 právo na informace jaké osobní údaje a v jakém rozsahu a pro jaký účel Advokát o klientech a potenciálních klientech zpracovává. Tyto informace Advokát poskytne zdarma ve lhůtě nejpozději 30 dnů, v mimořádných situacích pak nejpozději ve lhůtě 90 dnů. O nutnosti prodloužení lhůty v mimořádných případech Advokát včas informuje. Z důvodů umožnění ověření, zda je žadatel o poskytnutí informací osobou, které náleží právo na informace je nutné uvést dostatečnou identifikaci žadatele. V případě potřeby má Advokát právo vyžádat si doplňující informace k identifikaci žadatele, než mu poskytne osobní údaje, které zpracovává k jeho osobě. Právem advokáta je zamítnout požadavky na informace, které jsou bezdůvodné, či se nepřiměřeně opakují, případně jejich získání vyžaduje nepřiměřené úsilí, nebo by byly obtížně získatelné (typicky ze záložních systémů, archiválií apod.)
7.1.2 právo na opravu nepřesných osobních údajů, které o něm Advokát zpracovává
7.1.3 právo na omezení zpracování. Omezení zpracování znamená, že Advokát musí osobní údaje, u nichž bylo zpracování omezeno, označit a po dobu trvání omezení je nesmí dál zpracovávat, s výjimkou jejich uložení. Právo na omezení zpracování má klient/potenciální klient, jestliže:
 popírá přesnost osobních údajů, a to na dobu potřebnou k tomu, aby Advokát mohl přesnost osobních údajů ověřit;
 zpracování je protiprávní a klient/potenciální klient odmítá výmaz osobních údajů a žádá místo toho o omezení jejich použití;
 osobní údaje Advokát již nepotřebuje pro účely zpracování, ale klient/potenciální klient je požaduje pro určení, výkon nebo obhajobu právních nároků;
 vznesl námitku proti zpracování uvedenou níže v bodu 7.1.7 těchto podmínek, dokud nebude ověřeno, zda oprávněné důvody Advokáta pro zpracování převažují nad zájmy nebo právy a svobodami klienta/potenciálního klienta
7.1.4 právo na výmaz osobních údajů. Právo na výmaz osobních údajů se vztahuje jen na osobní údaje, které Advokát zpracovává k jiným účelům, než je plnění jeho právních povinnosti. Právo na výmaz je přitom dáno výlučně, pokud zpracovávané osobní údaje již nejsou potřebné pro daný účel, zpracování je založeno na souhlasu a tento je klientem/potenciálním klientem odvolán, klient/potenciální klient vznese námitku a neexistují žádné převažující oprávněné důvody pro další zpracování, osobní údaje byly zpracovány protiprávně, výmaz Advokátu přikazuje právní předpis nebo když byly osobní údaje shromážděny v souvislosti s nabídkou služeb informační společnosti podle čl. 8 odst. 1 GDPR.
7.1.5 právo na přenositelnost údajů. Klient může žádat, aby mu Advokát jeho osobní údaje poskytl za účelem jejich předání jinému správci osobních údajů, nebo aby je Advokát sám předal jinému správci osobních údajů. Toto právo však klient má pouze ohledně těch osobních údajů, které Advokát zpracovává automatizovaně na základě souhlasu klienta nebo smlouvy s ním.
7.1.6 právo podat stížnost u dozorového úřadu, a to v případě, že se klient/potenciální klient domnívá, že zpracováním osobních údajů dochází k porušení právních předpisů o ochraně osobních údajů. Stížnost může klient/potenciální klient podat u dozorového úřadu v místě svého obvyklého bydliště, místě výkonu zaměstnání nebo v místě, kde došlo k údajnému porušení. V České republice je dozorovým úřadem Úřad na ochranu osobních údajů, sídlící na adrese Pplk. Sochora 27, 170 00 Praha 7, web: www.uoou.cz;
7.1.7 v případě, že Advokát osobní údaje klienta/potenciálního klienta zpracovává pro účely oprávněných zájmů jeho nebo někoho dalšího, má klient/potenciální klient kdykoliv právo vznést námitku proti takovému zpracování. Námitku může klient/potenciální klient vznést na adrese sídla Advokáta nebo na jeho e-mailovou adresu, které jsou specifikovány shora v těchto podmínkách. Pokud klient/potenciální klient takovou námitku vznese, je Advokát oprávněn v dalším zpracování pokračovat jen tehdy, pokud prokáže závažné oprávněné důvody pro zpracování, které převažují nad zájmy nebo právy a svobodami klienta/potenciálního klienta, a dále tehdy, pokud půjde o zpracování nezbytné pro určení, výkon nebo obhajobu právních nároků.

8. Způsob zpracování a ochrany osobních údajů
8.1 Zpracování osobních údajů je prováděno zejména v sídle Advokáta, a to přímo Advokátem, případně jeho zaměstnanci. Ke zpracování dochází prostřednictvím elektronických prostředků, výpočetní techniky, webu, popř. i manuálním způsobem u osobních údajů v listinné podobě.
8.2 Z důvodů zabezpečení ochrany zpracovávaných osobních údajů a zajištění provádění zpracování v souladu s GDPR zavedl Advokát v souladu s čl. 24 a 25 GDPR přiměřená organizační a technická opatření.
8.3 Advokát nevystavuje osobní údaje klientů/potenciálních klientů čistě automatizovanému rozhodování a neprovádí profilování klientů/potenciálních klientů.